POMÓŻ CPS! ZŁÓŻ DONACJĘ!

CLICK HERE
15 WEDNESDAY WYDARZENIA

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER

DOŁĄCZ DO NAS

CLICK HERE
11.06.20
Przyjmujemy kandydatów do pracy społecznej w Radzie Dyrektorów i Komisji Rewizyjnej
Komisja Nominacyjna Centrum Polsko-Słowiańskiego zawiadamia wszystkich członków, iż przyjmuje zgłoszenia kandydatów do Rady Dyrektorów i Komisji Rewizyjnej. więcej»


WYDARZENIA

05.02.2020

Tele-sympozjum poświęcone twórczości Jana Sawki

Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku zaprasza Państwa do wzięcia udziału w sympozjum poświęconemu życiu i działalności Jana Sawki:

TELE-Sympozjum ONLINE „Sny i wspomnienia: Od wybrzeża do wybrzeża: celebrujące dwie wystawy twórczości Jana Sawki":

  • „Miejsce pamięci (Pamięć Miejsca)” w Samuel Dorsky Museum of Art (SDMA)
    w SUNY New Paltz w Nowym Jork
  • „Złoty Zachód? Sen Kalifornijski Jana Sawki” w Robert and Frances Fullerton Museum of Art
    w University w San Bernardino w Kalifornii (RAFFMA),

pod opieką kuratorską Hanny Marii Sawki, MFA, oraz dr Franka Boyera.

Sobota, 2 maja, 2020 @ 13:00 EST / 10:00 PST / 19:00 CEST

Wejdź na stronę www.bit.ly/JANSAWKA

W dobie COVID 19, dwa uniwersyteckie muzea sztuki oddzielone od siebie na Wschodnim i Zachodnim wybrzeżu połączyły siły aby zaprezentować Tele-Sympozjum, w odpowiedzi na dwie wystawy tematyczne Jana Sawki.

Dyskusja poświęcona będzie biograficznym aspektom życia Jana Sawki, jego wygnaniu z Polski pod rządami komunistycznymi, podróży do Hudson Valley w Nowym Jorku i Kalifornii, jak również jego twórczości, oraz artystyczno-historycznych i krytycznych implikacji jego spuścizny artystycznej.

Wirtualny walk-through 3D w SDMA Samuel Dorsky Museum of Art in SUNY New Paltz, “Jan Sawka: The Place of Memory (The Memory of Place)” https://my.matterport.com/show/?m=QyQEr9MCNHf

Wirtualny walk-through 3D w RAFFMA The Robert and Frances Fullerton Museum of Art in San Bernardino “Golden West? Jan Sawka’s California Dream” https://my.matterport.com/show/?m=BvL4CA1L5eE&mls=1

Dyskusja odbędą się z udziałem gości specjalnych: Dr. Kseni Nouril, kuratorki pod patronatem Jensena Bryana, The Print Center, Filadelfia, byłej stypendystki programu C-MAP (Contemporary and Modern Art Perspectives) w dziale Sztuki Europy Środkowej i Wschodniej w MoMA (2015-2017); dr Petera Schwengera, krytyka sztuki i rezydenta stypendysty z Centrum Studiów Teorii i Krytyki na University of Western Ontario; Beth Wilson, krytyczki sztuki z SUNY New Paltz; dr Toma Wolfa, profesora historii sztuki z Bard College; krytyka sztuki i kuratora, Petera Franka, M.A., socjologa Dr. Sławomira Magala; dr Franka Boyera, współkuratora wystawy; a także Hanny Sawki (wdowie po Janie Sawce) dyrektorki Jan Sawka Estate, oraz Hanny Marii Sawki, MFA, córki Jana Sawki oraz współ-kuratorki wystaw.

Dyskusja skupi wokół wątków tematycznych sztuki Jana Sawki jak kolektywna pamięć, tożsamość i alienacja, poprzez wizualną narrację w odniesieniu do natury, krajobrazu i figury. Analizie poddane będzie również stosowane przez artystę pismo asemiczne oraz przełomowe metody malarskie i mistrzowskie techniki graficzne Sawki stosowane w litografiach, rycinach, i akwafortach.

O wystawach:

Prezentowane obrazy, akwaforty, ryciny, litografie i grafiki autorstwa mistrza w tej dziedzinie, są dostępne również do wglądu wirtualnie w trójwymiarowej technologii na interaktywnych Stronach internetowych SDMA oraz RAFFMA. Wybrane dzieła Sawki poruszają tematykę kolektywnej pamięci, tożsamości i wyobcowania, poprzez wizualną narrację czerpiącą z symbolizmu, surrealizmu i ilustracji, usytuowanej w krajobrazach min. kalifornijskich oraz Hudson Valley w Nowym Jorku.

Uwzględnione prace naświetlają dwa aspekty twórczości Jana Sawki, jego fascynację mechanizmami ludzkiej pamięci i podświadomości, oraz jego zainteresowanie rolą miejsca przez które przechodzi ludzkie życie. Metody pracy Jana Sawki są prawdziwie wizjonerskimi transkrypcjami obrazów mentalnych, miejsc psychologicznych, naznaczonych emocjonalnymi przeżyciami. Wystawa składa się z prac, które naświetlają wizualne poszukiwania artysty, zw. fenomenem pamięci, wizualną narracją pejzażu włącznie z doliną Hudson Valley, oraz prace, które powstały w jego pracowni High Falls, a które opierają się na wspomnieniach miejsc, przez które "przeszedł". Wiele z tych obrazów wyraża głęboką empatię i poczucie straty, które może przynieść tylko wygnanie, ale też ekspansywna celebracja piękna, udostępnionego przez sztukę i naturę.

Jan Sawka (1946-2012)

był polskim artystą wizualnym, malarzem, mistrzem rytownictwa, grafikiem, scenografem i architektem, o międzynarodowym uznaniu. Jan Sawka urodził się w Polsce w Zabrzu 10 grudnia 1946 roku jako syn matki lingwistki i ojca architekta. Jego dzieciństwo przypadło na najcięższe lata stalinizmu. Jego ojciec przez siedem lat był więziony ze względów politycznych. Po przyjeździe do Nowego Jorku w 1977 roku ilustrował stronę opinii „Op-Ed” w gazecie „The New York Times”. Sawka prowadził aktywną karierę w galeriach w Nowym Jorku, Los Angeles i w innych miastach amerykańskich, także projektował plakaty, ilustracje oraz scenografie. Grafiki czyste Jana Sawki są największą kolekcją dzieł jednego artysty w Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie.

Od 1985 roku do swojej śmierci pracował w High Falls, niedaleko New Paltz do jego śmierci 9 sierpnia 2012 roku. W 1989 roku zaprojektował monumentalną scenografię z okazji 25-lecia zespołu Grateful Dead jako rozwiązanie obaw lidera zespołu, Jerry'ego Garcii, który uważał, że stadiony mają niehumanitarne warunki koncertowe. Sawka jest laureatem wielu nagród, w tym "Oscara de la Peinture" i "Nagrody Specjalnej Prezydenta Francji" na Międzynarodowym Festiwalu Malarstwa w Cagnes-Sur-Mer w 1975 roku, Nagrody Japońskiej Agencji Kultury (ang. Japanese Cultural Agency Award) w 1994, i "Nagrody Doskonałości w Architekturze" od Amerykańskiego Instytutu Architektury (ang. American Institute of Architects) w 2010.

Sawka uczestniczył w ponad 70 wystawach indywidualnych, głównie malarstwa, w muzeach i galeriach na całym świecie, m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, w Muzeach Narodowych w Polsce (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Poznań i Wrocław), Muzeum Izraela, Stedelijk w Holandii, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Toyamie (Japonia) i Victoria and Albert Museum w Londynie. Plakat do sztuki „Exodus” w Teatrze STU był jednym z zaledwie dwudziestu wybranych do reprezentowania Polskiej Szkoły Plakatu na wystawie w Muzeum Sztuki Współczesnej (MoMA) w Nowym Jorku w roku 2009.

Organizowane we współpracy z Robert and Frances Fullerton Museum of Art w University w San Bernardino w Kalifornii, Samuel Dorsky Museum of Art w SUNY New Paltz, Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku, Konsulatem Generalnym RP w Los Angeles, Fundacją SUNY New Paltz, Inc. oraz Fundacją Kościuszkowską.

wróć
CENSUS 2020
DFTA
KONSULAT
KOSCIUSZKO
UNIA
INSTYTUT PIŁSUDKIEGO
INSTYTUT KULTURY
CLARK
POLISH CULTURAL FOUNDATION
CENTRALA
POLISH AMERICAN CONGRESS
BROOKLYN
NYPD

 
 
 
 
KLIKNIJ TUTAJ